16. maj

Afgang Dormant kl. 9.45, timetæller 286,9. Sejlede bl.a. gennem Julianekanalen. Passerede 5 sluser incl. den lille sluse ind til Stadthaven her i Maastricht. I havn 15.30. Har sejlet 50 km. Ligger over her i 4 dage.

14. maj

Afgang fra Leuchen kl. 9.00, timetæller 279,7. Tankede diesel i MSV Maas, 152 l. Passerede 2 sluser. I havn i Dormant kl. 17.00, timetæller 286,8. Har sejlet 506km.
Lå en dag over i Dormant.

13. maj

Afgang fra Eldorado Haven kl. 9.30, timetæller 276,1. Ankomst Yachthaven Leuchen kl. 13.00, timetæller 279,7. 1 sluse, sejlet 35 km.

12. maj

Afgang Nijmegen kl. 9.00, timetæller 273,5. Sejlede gennem kanalen til Maasfloden. 2 sluser. Ankom til Eldorado Haven kl. 11.30. Har sejlet 16 km. Timetæller 276,0

11. maj

Afgang kl. 7.15. Sejlede ind i Holland kl. 10.00. Ankomst Nijmegen kl. 11.00, timetæller 273,5. Har sejlet 83 km.

10. maj

Afgang kl. 8.30. Passerede 4 sluser, inden jeg sejlede ud på Rhinen. I havn i første havn på Rhinen kl. 16.00, timetæller 269,4.

9. maj

Afgang fra Alte Fuestrup kl. 8.45. Tankede 175 l diesel i Münster. Drejede ind på Wesel-Datteln-kanalen. Passerede 3 sluser. i havn kl. 18.00, timetæller 263,7.

8. maj

Afgang fra Osnabrück kl. 9.00. I havn i Alte Fuestrup kl. 14.00, timeyæller 256,3. Har sejlet 65 km.

7. maj

Afgang fra Lübecke kl. 8.30. I havn i Osnabrück Yachthafen kl. 13.00, timetæller 251,2.  Har sejlet 55 km.

6. maj

Tankede 130 l. diesel i Hannover, afgang kl. 10.45, timetæller 240,0. I havn i Lübbecke kl. 16.00. Har sejlet 86 km.

5, maj

Afgang fra Fallersleben i morges kl. 9.00. timetæller 226,6. Passerede 1 sluse undervejs. I havn i Hannover kl. 15.45, timetæller 240,00. Har sejlet 70 km.

4.maj

Sejlede fra Uelzen kl. 8.50, timetæller 226,6. Var ved Schleusse Ueltsen kl. 9.30. Der var knap 2 timers ventetid ved slusen, før jeg kunne blive sluset op. Sejlede efter slusning videre ad Elbe-Seite-Kanal, til den var brugt op. Var i Fallersleben havn kl. 17.00, timetæller 233,7. Har sejlet 66 km.

3. maj

Tankede 267 l diesel (tank + 2 reservedunke á 20 l). Sejlede fra Lauenburg kl. 10.10, timetæller 217,4. Ankom til Scharnbaeck elevatoren kl. 11.30, og opstigningen varede ca. 1/2 time. Sejlede videre af Elbe-Seite-kanal og ligger nu i Uelzen, hvortil jeg ankom kl. 15.15. Sejlads ca. 55 km.

2. maj

Afsejling Mölln kl. 8.50. Timetæller 211. Ankomst Lauenburg kl. 13.00. Passerede 2 sluser undervejs. Timetæller 221,4. Sejlads i alt fra Trawemünde 83 km. Besøgte min gamle ven fra Dock2, Gerbert, som hjalp mig med at få mine fendre pustet op, og som også kunne henvise til en Herrn Fitzzler, som efter en times tid fik min autopilot + AIS vækket til live igen

1. maj

Afsejling Travemünde kl. 8.50, timetæller 211. Gennem Trave-floden til Elbe-Lübeck-kanalen. Var i havn i Mölln kl. 15.15. Passerede 5 sluser undervejs. Timetæller 217,4.

30. april 2019

Nyt år, ny tur. Så er jeg af sted igen. Båden er lavet på Walsted, Thurø ved Svendborg, og det er blevet rigtig godt. Der er et par “skønhedsfejl, jeg bokser lidt med nu, men det løser sig forhåbentligt. Sejlede fra Walsted , Thurø kl. 9.00.  Timetæller 204. Sejlede forbi Marstal og derefter over Østersøen. Var i Travemünde kl. 15.30. timetæller 211. Fin tur, forholdsvist stille vejr, dårlig sigtbarhed.

Onsdag den 5. juni

Afgang fra Lagny kl. 9.00, timetæller 177,8. Passerede 4 sluser + en tunnel inden Seinen. Sejlede igennem Paris til Eiffeltårnet, inden vi gik gennem slusen til Arsenalhavnen kl. 15.30, timetæller 183,4. Havde først planlagt at tage af sted søndag, men ombestemte mig, da Marian kommer tirsdag, og hun skal lige nå at opleve Paris. Tager derfor først af sted igen torsdag.

Tirsdag den 5. juni

Afgang fra Lagny kl. 11.30. Timetæller 175,5. Kom til første sluse i kanalen og fik at vide, at næste sluse var lukket for reparation indtil i morgen. Tog tilbage til Lagny. I havn kl. 12.30, timetæller 176,5

Mandag den 4. juni

Afgang fra La Ferté-sous-Jouarre kl. 9.45, timetæller 170,5. Ville til Meaux, men havnen i byen var under ombygning og ikke åben. Vi besluttede at tage ca. 16 km. videre til Lagny, hvor vi fil en fin plads inde midt i byen. I havn kl. 16.30. Timetæller 176.

Søndag den 3. juni

Afgang fra Chateay-Thierry kl. 10.00, timetæller 164,3. Flybridgesejlads hele vejen. 4 sluser, hjælp til en af dem. Ankomst La Ferté-sous Jouarre kl. 13.30, timetæller 170,5.

Torsdag den 31. maj

Afgang Dormans kl. 10.00, timetæller 164,3. Passerede 2 sluser. Måtte kalde hjælp til sluse nr. 2. I havn i Chateau-Thierry kl. 12.15, timetæller 166,5. Overliggerdag fredag og lørdag.

Tirsdag den 29 maj

Afgang kl. 10.00, timetæller 161,4. Passerede 3 sluser, skrå sidevægge, men med en pontonbro, man fortøjede ved, og som fulgte med op og ned. I havn i Dormans kl. 13.00, timetæller 164,2. Fortøjede udenpå Anna The Brave af København med Lise og Preben om bord. Blev inviteret på båsw frokost og aftensmad. Meget flinke mennesker. Overliggerdag i morgen.

Søndag den 27. maj

Tog afsked med Opvaavni. Afgang fra havnen 10.45 (det blev lidt sent lørdag aften), timetæller 156. 6 sluser. Ankomst Èpernay kl. 16.00, timetæller 161,4. Mandag overliggerdag.

Lørdag den 26. maj

Startede fra havnen kl 9.00, timetæller 152,1. Havde Thorbjørn med som gast. Vi klarede tilsammen 9 sluser, inden vi lunne lægge i havn i Chalons-en-Champagne kl. 14.00, timetæller 156.

Fredag den 25. maj

Opvaavni arriverede omkring middagstid. Da de nu havde bil med, og jeg kunne låne naboens dieseldunke, købte jeg 160 l. diesel ved tankstation. Disse + 20 fra min reservebeholdning blev hældt på båden, så nu burde der være nok til at kunne nå til Paris.

Onsdag den 23. maj

Startede fra Pargny-sur-Saulx. kl 9.00. Timetæller 149,2. Sejlede sammen med et australsk par, som skulle same vej. Havde lige lavet en fejl i beregningen af antal sluser. Regnede med 16. Der var kun 6. Var i havn kl- 12.15 i Vitry-Le-Francois. Timetæller 152,1. Tjekkede olie. Alt OK

Tirsdag en 22. maj. 

Start fra Bar-Le-Duc kl. 9.10. Timetæller 142,5. 26 sluser. i havn i Pargny-sur-Saulx kl. 16.30. Timetæller 149,2.

Mandag den 21. maj 

Start fra Ligny-En-Barrer kl. 9.00, timetæller 137,7. 17 sluser. I havn i Bar-Le-Duc kl. 14.45. Timetæller 142,5.

Søndag den 20. maj.

Afgang Trevérnay kl 9.00. Timetæller 134,4. 12 sluser. I havn i Ligny-En-Barrer kl. 13.00. Timetæller 137,7.

Lørdag den 19. maj. Afgang fra Void kl. 9.30, timetæller 127,7. Første serie af sluser (12 i alt) afsluttet 12.45. Tunnel 13.00 – 13.20. Derefter 10 sluser yderligere afsluttet kl. 15.30. Nåede ikke mit mål i dag p.g.a. ventetid ved sluser, der var i stykker. i havn i Trevéray kl. 16.00. Timetæller 133,8.

Fredag den 18. majAfgang kl. 9.00 fra Toul, timetæller 123,8. Passerede 12 sluser og en tunnel, 866 m. I havn i Void kl. 13.30. Timetæller 127,7.

Torsdag den 17. maj

Afgang ffra Pont-á-Mousson kl. 9.00. Timetæller 117,1. Første sluse kl. 9.30. Passerede 6 sluser undervejs. Sidste sluse kl. 14.30. Nå ja, så skulle jeg jo igennem slusen ind på kanalsystemet. Herefter yderligere 3 sluser (automatiske) + en oplukkelig vejbro, før jeg var fremme ved havnen i Toul.

Onsdag den 16. maj

Afg. kl. 8.45. Timetæller 109,9. 1.sluse passeret 9.15. Har i alt passeret 5 sluser. Kun den sidste gav forhindringer. Se videoen på Facebook. Sidste sluse passeret kl. 16.15. I havn kl. 16.45. Timetæller 117,1.

Tirsdag den 15. maj

Sagde farvel til Kaj og Vibeke i morges. Vi har haft nogle fine dage sammen. Afgang fra havnen kl. 10.00. Tankede 188 l diesel undervejs. Passerede den franske grænse  ca. 14.30. Passerede i alt 5 sluser, – stort set uden ventetid. I havn i Club Motonautique kl. 16.45. Timetal 109,4. Tankede vand.

Mandag den 14. maj

Tankede 162 l diesel. Afgang fra havnen kl. 10.00. Passerede 2 sluser. Ca 2 timers ventetid hver gang. I havn ca. 10 km. syd for Trier kl. 17.00. Herefter et voldsomt tordenvejr.

Søndag den 13. maj

Start fraTraben-Trabach kl. 9.30, timetæller 93,5. Passerede 2 sluser. Begge steder kom vi igennem stort set uden ventetid. I havn Neumarken-Drohn kl 13.00, timetæller 96,8.

Lørdag den 12. maj

Tilbage i Koblenz. Har kørt med vores gode naboer Kaj og Vibeke, som sejler med som gæster de næste dage. Afsejling fra Segel- und Motor Yacht-Club Koblenz kl. 9.45, timetæller 84,4. Tankede 170 l diesel i Winningen. Havde talt op, at vi skulle igennem 3 sluser. Der viste sig at være adskillige flere, så regnskabet gik lidt fløjten. Tidsplanen skred også fuldstændig grundet ventetid ved sluserne. I havn i Traben-Trabach kl. 19.00, timetæller 93,4.

Fredag den 4. maj

Afgang Brohler Bootsclup kl. 9.30. Timetæller 80,5. Tankede 12 l. diesel. Så gik tankanlægget i stykker. Schleusse Koblenz kl. 14.00. Slusning afsluttet kl. 14.30. I havn i Segel- und Motor Yacht-Club Koblenz kl. 14.45. 

Torsdag den 3. maj

Afgang fra Oberwinter kl. 11.15. Timetæller 78,3. Sejlede stille og roligt. Faktisk meget behageligt. I havn i Brohler Boatsclub kl. 13.15. Timetæller 80,4.

Onsdag den 2. maj

Afgang fra MYC Mondorf kl. 10.30. Timetæller 76,9. I havn i Oberwinter 12.00. Timetæller 78,3.

Tirsdag den 1. maj

Afgang fra Köln kl. 10.45. Timetæller 75,2. Kraftig blæst. I havn i MYC Mondorf kl. 12.30. Time 76,9.

Mandag den 30. april.

Afgang fra havn kl. 12.00. I havn i Köln, Rheinau Sporthafen kl. 13.30. Timetæller 75,1. Tanket diesel, 220l.

Søndag den 29.april

Afgang fra Düsseldorf kl. 10.30. Timetæller 71,4. I havn i YC Wuppertaler Hitdorf kl. 13.15. Timetæller 73,5. Tanket vand.

Lørdag den 28. april

Afgang Duisburg kl. 9.15. Timetæller 69,2. Ankomst Marina Düsseldorf kl. 11.30. Timetæller 71,4. Olie tjekket, gearskifte smurt.

Fredag den 27. april

Fik tanket 267 l. diesel. Afgang kl. 10. 20. Schleusse Herne Ost kl. 10. 30. Slusning afsluttet kl 11. 20. Schleusse Wachne-Eichel kl. 11.45, Slusning afsluttet kl. 12.10. Schleusse Gelsenkirchen kl 12.50. Slusning afsluttet 13.05. Sidste slusning inden Duisburg afsluttet kl. 15.15. Duisburg Yachthafen kl 16.20

Torsdag den 26. april.

Fik sat nyt batteri i. Nu virker hæktrusteren tilsyneladende. Afgang fra havn kl. 11.15. Schleusse Münster kl. 12.00. Slusning gennemført kl. 12.20. I havn AMC Castrop Rauxel kl. 17.30. Timetæller 63,3. Møgvejr

Tirsdag den 24. april

Afgang fra Hannover kl. 08.15. Timetæller 48,0. Mittellandkanalen afsluttet ca. 14.30. I havn i Marina Alte Fart Fuestrup kl. 17.30. Timetæller 57,2.

Mandag den 23. april

Afsejling kl. 08.15. Timetæller 41,3. Lübbecke Yachthafen kl. 14.45. Timetæller 47,8

Søndag den 22. april

Afgang fra Fallersleben kl. 9.00. Timetæller 35.Ankomst Schleusse Anderten kl. 14.00- Slusning afsluttet incl. ventetid kl. 15.00. I havn ved Hannover List Yachthafen kl. 16.00.
Har fået tjekket begge kreditkort, og de virker. 

Lørdag den 21. april

Fik et lift til tankstation for at kunne fylde mine dunke med diesel. 38 l. Derefter var der nogle rare mennesker i havnen, der spurgte, om jeg manglede diesel, og jeg ville da ikke gå glip af endnu en tur. Kom tilbage med 39 l. diesel. Afsejling Ueltzen kl. 10.45. Ventetid Schleuse Ultzen ca. en time. Derefter sejlads til Hafen Wittinger. Her kunne jeg tanke diesel direkte fra tankanlæg. Jeg tankede 300 l. Så skulle jeg betale. Visa-kort afvist. Masterkort afvist. Opringning til chef: Her accepteres kun CE-karte. Biltransport til nærmeste by for at hæve penge. Visakort afvist, – Mastercard afvist. Tilbage igen. Netbank på en dårlig internetforbindelse. Fik lavet en udenlandsoverførsel til oliefirmaet, godkendt af sælger. For f… en forestilling.
Ankom til Fallersleben kl. 18. 30. Timetæller 35,0

Fredag den 20. april

Afgang fra Lauenburg kl. 10.45. Timetæller 22,8. Kort efter på Elben. Ca. 3 km. sejlads nordpå, derefter Elbe-Seitenkanal kl. 11.00. 2 timers ventetid ved Scharnbeck skibselevator. Afsejling fra Scharnbæk kl. 13. 40. I havn i Ueltsen kl. 17.20. Timetæller 28,1

Torsdag den 19. april.

Desværre endnu en overliggerdag. Håber at få den nye startmotor i morgen. Ellers bliver det dyrt i fadøl, da jeg kun kan få opladet min computer på en havnecafé, som ligger ca. en km. herfra.
Kl 17.00 parkerede to mekanikere ved siden af båden medbringende en ny startmotor, – kl 18.00 var den monteret og motoren i gang. jeg benyttede mig af dette og sejlede hen til havnen, hvor jeg ligger nu med både strøm og vand.

100_0134

Onsdag den 18. april. 

Per og Ole rejste hjem . Har hentet 74 liter diesel i dunke. Afventer montering af ny startmotor i morgen.

Tirsdag den 17. april

Start fra Mölln klokken 9.00. Timetæller 18,5. Lauenburg klokken 12.30. Her stoppede vi motoren for at vente på slusning. Da vi skulle starte igen, var startmotoren i uorden, og nu ligger jeg her og venter på en ny startmotor.. Den skulle komme torsdag den 19., og så kan jeg forhåbentlig komme videre.

Mandag den 16. april

Hentede 90 liter diesel i dunke . Start fra Travemünde klokken 10.00. Lübeck klokken 11.45. 1.sluse passeret klokken 13.00. Så mangler der kun 478 sluser sådan ca. Mölln Havn klokken 17:50.

Søndag den 15. april

Timetæller  2,0. Afg. Bogense klokken 11.00. Besætning: Ole Bandholm, Per Iversen + kaptajnen. Middelfart klokken 12.00. Afgang Middelfart klokken 13.00. Tæt tåge. Helnæs passeret klokken 14:45. Ærø passeret klokken 16.30. Under Fehmarnsundbroen klokken 18.30. Travemünde klokken 20.15 timetæller 10,8.

9. april 2017

Så er Katimaje IV ved at være klar til afsejling. De sidste problemer med AIS og VHF er nu løst, og det betyder, at jeg kan sende og modtage på en hvilkensomhelst kanal, både fra VHF’en og i hhv. Tyskland og Frankrig (dette var til dels en vits). Båden er pakket med proviant undtagen de sidste friske varer.
findship.co kan man nu ved at søge på Katimaje, finde bådens placering på et kort og derved følge sejladsen.
Denne side vil på turen fungere som logbog, hvor man kan følge alle de kedelige detaljer, såsom sejlads fra og til…, anvendt tid, brændstofindkøb og andre ting, som omhandler faktuelle oplysninger om sejladen.

3. september 2017

På nogle af de kanalstykker, der skal besejles, er max. højden 3,4 m. Det er et krav, som Katimaje IV ikke kan opfylde, uden at targabøjlen bliver lagt ned. Der har derfor skullet udtænkes et system, hvorefter targabøjlen ville kunne lægges ned, og kravet var, at jeg skulle kunne gøre det alene. Ved hjælp af to trælister, der kan forskydes i forhold til hinanden og et stykke tovværk bundet fast i targabøjlen lykkedes det for mig at få targabøjlen dels lagt ned og dels sat op igen. En teknisk forhindring overvundet, – Yes!!!

DSC_0456

DSC_0454